www.tres.pl - Baza wiedzy Trawers 5 - Spis treści


Linux i Windows Koszty instalacji IT 1. Opis ogólny 2. Serwer 3. Zasilacz, macierz dyskowa 4. System Windows i Linux 5. Dla 50 użytkowników, mniej niż 10 tyś 6. Tematy powiązane 1. Opis ogólny Aby pomóc Państwu zaplanować koszty inwestycji w program ERP, przygotowaliśmy zestawienie, które ogólnie nakreśla wydatki związane z postawieniem własnego serwera dla instalacji programu Trawers. Ze względu na stale zmieniające się ceny sprzętu i duże różnice w ofertach poszczególnych dostawców, podane informacje prosimy traktować jako orientacyjne. Zakłada się, że firma ma już podstawową infrastrukturę komputerową, na stanowiskach użytkowników, tj. komputery (terminale) i urządzenia zewnętrzne, np. drukarki. Dlatego w zestawieniu ujęto tylko koszt serwera oraz oprogramowania systemowego. 2. Serwer -- Nowy serwer ------------------------------------------------------ Cena Liczba stanowisk Serwer (ok) ------------------- ------------------------------------ ----------- Do 15 stanowisk 1-proc., np. HP ProLiant ML310e Gen8 2 500 zł Dla 15-50 stanowisk 2-proc., np. HP ProLiant DL380e Gen8 6 000 zł --------------------------------------------------------------------- Źródło: http://www8.hp.com/pl/pl/products/proliant-servers/index.html Cena serwera zależy od wielu czynników, m.in. jakości procesora wielkości pamięci. Wersje tekstowe TUI i wersje graficzne GUI programu Trawers są zoptymalizowane pod kątem zużywanych zasobów, można więc przyjąć, że przy instalacji na kilkanaście sesji (stanowisk) wystarczy 4 GB pamięci operacyjnej. 3. Zasilacz, macierz dyskowa Zasilacz -------- Aby zabezpieczyć instalację przed awarią spowodowaną np. przerwą w dostawie prądu, stosuje się zasilacze UPS. Zasilacz wysokiej jakości kosztuje około 1000 zł. Zewnętrzna macierz dyskowa -------------------------- Aby dodatkowo zabezpieczyć bazę danych, można zainstalować zewnętrzną macierz do kopii zapasowych, z której w razie potrzeby można odtworzyć dane. Koszt takiej macierzy, to ok. 2000 zł. 4. System Windows i Linux Darmowy Linux ------------- Trawers może pracować zarówno na systemie operacyjnym Windows, jak i odmianach systemu Linux, z których wiele jest darmowych. Duża liczba naszych Klientów (przede wszystkim wielooddziałowe sieci handlowe) wybiera wersję Linux właśnie dlatego, że pozwala ona ograniczyć koszty oprogramowania do minimum. Tani serwer dla Linuxa ---------------------- Ale Linux to nie tylko darmowe oprogramowanie, to też większa dowolność w kwestii wyboru sprzętu. Można np. kupić po znacznie niższej cenie serwer po-leasingowy, który w pełni zaspokoi potrzeby danej firmy. Duże instytucje, np. banki, kupują po kilka serwerów w komplecie na zapas. Gdy serwery nie są już potrzebne, można je kupić w sprzedaży poleasingowej. Tym sposobem za 3 letni sprzęt (to bardzo krótko jak na życie serwera), często nieużywany, zapłaci się tylko 30 - 50% ceny, np. 1500-2000 zł zamiast 3000-5000 zł). Korzystna cena Windowsa ----------------------- Część firm jednak w dalszym ciągu decyduje się na platformę Windows ze względu na znajomość tego systemu i brak potrzeby korzystania z usług specjalistów od Linuksa. Licencję Windows najczęściej kupuje się w wersji OEM z nowym sprzętem; wersja pudełkowa, którą można zainstalować na dowolnym sprzęcie, jest znacznie droższa. Do kosztu licencji pudełkowej dochodzi jeszcze koszt licencji dostępowych, zależny od liczby użytkowników, którzy będą łączyć się z serwerem. -- Przykładowy koszt oprogramowania Windows ------------------------------ Windows Server 2012 Foundation (OEM): dostęp dla max 15 użytkowników ~1000 zł Windows Server 2012 Essentials (OEM): dostęp dla max 25 użytkowników ~2000 zł Dla porównania, wersja pudełkowa: ~2500 zł Wymaga licencji dostępowych (CAL). CAL-e dla 5 użytkowników: ~600 zł -------------------------------------------------------------------------- Komputery będą łączyły się z serwerem Windows przez zdalny pulpit. 5. Dla 50 użytkowników, mniej niż 10 tys Koszty instalacji IT dla kilkunastu użytkowników, przy wykorzystaniu systemu Linux lub Windows Foundation, można bez problemu zmieścić w 5000 zł. Przy większych instalacjach koszty wzrastają, jednak nawet duża instalacja (np. 50 użytkowników), z dodatkowymi zabezpieczeniami, może kosztować mniej niż 10 000 zł. Na tle konkurencji trudno o ofertę, która pozwoli w równie optymalny sposób wykorzystać zasoby sprzętowe i ograniczyć koszty instalacji, przynosząc przy tym wszystkie korzyści z wdrożenia zintegrowanego systemu do zarządzania firmą, jakim jest Trawers ERP. 6. Tematy powiązane Ceny licencji i aktualizacji Platformy systemowe Wymagania techniczne Konsultacje przy tworzeniu zestawienia: Piotr Adamczak, Padkom Toruń Partner Autoryzowany Tres Stan 07/2015


www.tres.pl - Baza wiedzy Trawers 5 - Spis treści