www.tres.pl - Baza wiedzy Trawers ERP - Spis treści
Sprawozdania finansowe w Trawers ERP 1. Sprawozdania finansowe 1.1 Opis ogólny 1.2 Metody tworzenia 1.3 Wyniki obliczeń formuł 1.4 e-Sprawozdania 2. Skonsolidowane sprawozdania 2.1 Opis ogólny 2.2 Tworzenie. Kolejne kroki 3. Tematy powiazane 1. Sprawozdania finansowe 1.1 Opis ogólny Sprawozdanie finansowe (en: Financial statement, de: Jahresabschluss), to sformalizowane przedstawienie sytuacji finansowej i finansowych wyników działalności podmiotu gospodarczego. Zawiera: * Bilans (en: Balance Sheet, de: Bilanz) * Rachunek Zysków i Strat (Rachunek wyników) (en: Income Statement, de: Gewinn- und Verlustrechnung) * Zestawienie zmian w kapitale (en: Statement of changes in equity, de: Kapitalflussrechnung) * Rachunek przepływów pieniężnych (en: Cash Flow, de: Geldbewegung) 1.2 Metody tworzenia Sprawozdania tworzy się (głównie) na podstawie zapisów na kontach KG Księga Główna. Zapisy w księgach pomocniczych i w KG W programie Trawers: Zestawienia w KG Księga Główna * Tworzenie zestawień na podstawie zapisów na kontach w KG Księga Główna. KG > Zestawienia > Zestawienia formuł [KG_ZZF10] (opis poniżej) KG > Zestawienia > Zestawienia wg wzorców [KG_ZWZ00] Zestawienia w KG Księga Główna KE Analizy w MS Excel * Przekazywanie danych dla sprawozdań z kont KG do arkusza Excel KE Analizy w MS Excel NZ Raporty i Analizy * Rachunek wyników można uzyskać bezpośrednio z dokumentów źródłowych. Nie trzeba czekać na przesłanie poleceń księgowania na konta w KG Księga Główna. Zestawienie: Rachunek wyników bezpośrednio, na podstawie dokumentów źródłowych (transakcji) można utworzyć w systemie NZ Raporty i analizy. NZ > Sprzedaż lat/m-cy (tabelarycznie) [NZ_ZSR50] NZ > Przekrojowe > Rachunek wyników [NZ_ZPL40] Patrz szczegóły: Raport o stanie finansów firmy 1.3 Wyniki obliczeń formuł KG > Zestawienia > Zastawienia formuł [KG_ZZF10] Zestawienie to wykaz wyników obliczeń formuł. Formuły (FormułyKG) oblicza się na podstawie zapisów na kontach w KG Księga Główna. Zestawienia w KG Księga Główna Definiowanie formuł: KG Formuły i raporty Wg formuł można obliczać podstawowe kategorie ekonomiczne, np. wartość środków trwałych i wartość kapitałów własnych oraz koszty ogólno-zakładowe i koszty bezpośrednie materiałowe. FormułyKG i AutomatyKG. Argumenty FormułyKG można ułożyć w zestawienia, tworząc sprawozdania finansowe: Bilans, Rachunek wyników, Zestawienie zmian w kapitale i Rachunek przepływów pieniężnych. Wyniki obliczeń można wydrukować lub zapisać do pliku: kg-zest.txt Pozyskane kwoty można wpisać do formularzy e-sprawozdań udostępnianych przez MF lub do formularzy udostępnianych przez aplikacje internetowe. Przykład formuły ----------------------------------------------------------------- Formuła: W001 Wynik z kont bilansowych i1 Zespół 0 0**-***************** snw - Saldo Wn i2 zespół 1 1**-***************** snw - Saldo Wn i3 zespół 2 2**-***************** snw - Saldo Wn i4 zespół 3 3**-***************** snw - Saldo Wn i5 zespół 6 6**-***************** snw - Saldo Wn i6 zespół 8 8**-***************** snm - Saldo Ma i7 Saldo 5 *** na BO 5**-***************** sbw - Saldo Wn i8 Saldo bieżące 5* 5**-***************** snw - Saldo Wn Wzór = i1+i2+i3+i4+i5+i8-i6 ----------------------------------------------------------------- 1.4 e-Sprawozdania e-Sprawozdania, to skrótowa nazwa sprawozdań finansowych, które należy przekazać w postaci plików XML. Inne określenia: JPK_SF, eSF. JPK Jednolity Plik Kontrolny Dane do e-sprawozdań można uzyskać: a) Bezpośrednio w systemie KG. Wykorzystując obliczenia: FormułyKG. b) Pośrednio, w arkuszu Excel. Przy pomocy funkcji arkusza, które pobierają dane z kont w KG. KE Analizy w MS Excel Aplikacja MF: e-Sprawozdania Finansowe Ministerstwo Finansów, w celu umożliwienia sporządzenia sprawozdania finansowego w postaci elektronicznej, przygotowało bezpłatne narzędzie: Aplikację e-Sprawozdania Finansowe, przeznaczoną dla jednostek, które chcą sporządzić sprawozdanie finansowe w postaci elektronicznej, zgodnej z formatem i strukturą logiczną opublikowaną przez Ministerstwo Finansów na stronach BIP. 2. Skonsolidowane sprawozdania 2.1 Opis ogólny W programie Trawers dane każdej firmy znajdują się w odrębnych bazach danych Wielo-firmowość Także w przypadku firm powiązanych, księgowość zwykle prowadzi się odrębnie. W programie Trawers oznacza to ewidencje danych oddzielnych firm. Jednakże wielokrotnie powstaje potrzeba uzyskania zestawień zawierających zsumowane kwoty firm powiązanych, np. połączony rachunek wyników. W programie Trawers można uzyskać zestawienia sumaryczne (skonsolidowane). Warunkiem jest stosowanie podobnego planu kont w tych firmach. Tzn. konta mogą różnić sie w szczególach analitycznych, np. rodzaje kosztów, lecz oznaczenia podstawowych kont powinny być takie same. Np. konto środków trwałych w jednej firmie nie może wskazywać na konto zobowiązań w innej. Także waluta bazowa musi być taka sama w każdej konsolidowanej firmie. Np. w przypadku grup kapitałowych jest potrzeba tworzenia zestawień (sprawozdań) skonsolidowanych. Tzn. sprawozdań ma podstawie kartoteki KSO (Kartoteki Stanów i Obrotów), która zawiera scalone zapisy wielu firm. Funkcja: Konsolidacja KSO pozwala scalić kartoteki wielu firm i budować zestawienia scalone (skonsolidowane). Firma nadrzędna i firmy transakcyjne Grupy kapitałowe, np. holdingi składają się z jednostki dominującej i jednostek zależnych. W KG można prowadzić ewidencję księgową wszystkich jednostek grupy. Należy utworzyć oddzielne firmy dla każdej jednostki. Firmy zależne, to są firmy transakcyjne. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe uzyskuje sie po połączeniu danych księgowych w dodatkowej firmie o symbolu GK (Grupa Kapitałowa). Firma dominująca, to jest firma nadrzędna. Aby utworzyć skonsolidowane sprawozdanie finansowe należy zestawić dane księgowe w taki sposób, jakby grupa stanowiła jedną jednostkę. W tym celu należy utworzyć dodatkową firmę o symbolu GK Grupa Kapitałowa. Dla niej utworzyć skonsolidowaną kartotekę kont KSO i na podstawie takiego KSO tworzyć sprawozdania finansowe. Firmę GK należy używać jedynie do tworzenia sprawozdań. Nie należy rejestrować dokumentów (transakcji) ani księgować. 2.2 Tworzenie. Kolejne kroki Kolejne kroki do utworzenia skonsolidowanego KSO: 1. Uruchomić program i wybrać firmę: GK Grupa Kapitałowa 2. Wybrać funkcję: KG > Okresowe > Konsolidacja KSO 3. Wybrać firmy, które należą do grupy kapitałowej 4. Wybrać firmę wzorcową, która zawiera wzorcowy plan kont i definicje formuł i raportów. Na podstawie wzorcowego planu kont utworzona będzie kartoteka KSO w firmie GK z zerowymi wartościami pól stanów i obrotów. 5. Wykonać obliczenia Program wykona: * zsumuje wartości (zaksięgowane i zarejestrowane) takich samych kont wybranych firm w KSO firmy GK * dopisze wartości kont różnych do KSO firmy GK Do przetwarzania będą brane kartoteki KSO tego roku obrotowego, który jest bieżącym rokiem w firmie GK Grupa Kapitałowa. Na podstawie zsumowanych danych firmy GK Grupa Kapitałowa, można utworzyć zestawienia, np. Stany i obroty kont, Obrotówka syntetyczna i analityczna. 3. Tematy powiazane KG Księga Główna: Dok użytkowa Organizacja ksiąg rachunkowych Tabele dekretacji Pobieranie poleceń w KG Formuły i wzory obliczeniowe Formuły. Wartości zapasów JPK Jednolity Plik Kontrolny Raport o stanie finansów firmy Zestawienia w KG Księga Główna
www.tres.pl - Baza wiedzy Trawers ERP - Spis treści