www.tres.pl - Baza wiedzy Trawers ERP - Spis treści


Depozyty. Zapasy dostawcy. Zapasy u odbiorcy 1. Opis ogólny Zapasy w depozycie Depozyty Magazyny Metoda wyceny [D] Depozyt 2. Magazyn depozytowy i własny 3. Depozyty dostawcy 3.1 Opis ogólny 3.2 SK Skup i sprzedaż surowców (zboża) 3.3 Sprzedaż z magazynu depozytowego dostawcy 3.4 Wirtualny magazyn dostawcy 3.5 Ewidencja w zamówieniu zakupu 4. Depozyty u odbiorcy 4.1 Opis ogólny 4.2 Materiały na placu budowy 4.3 Wirtualny magazyn u odbiorcy 5. Tematy powiązane 1. Opis ogólny Zapasy w depozycie Zapasy w depozycie (en: Consignment Stock) to jest asortyment, który jest własnością innego kontrahenta: dostawcy lub odbiorcy. Zapasy w depozycie nie stanowią zapasów (aktywów) firmy. Są aktywami innych firm do czasu użycia ich na potrzeby produkcji lub sprzedaży. Pojęcie depozytu wprowadzono, gdy zaistniała potrzeba odrębnej klasyfikacj zapasów, oddzielnie: * W ujęciu finansowym (czyją jest własnością): Zapas nasz Zapas obcy * W ujęciu fizycznym (gdzie się znajduje): Magazyn nasz Magazyn obcy Te dwa ujęcia mogą tworzyć wiele kombinacji, ale najczęsciej stosowane w praktyce są dwa: depozyt dostawcy (zapas obcy, w naszym magazynie) i depozyt u odbiorcy (zapas nasz, w magazynie obcym). Używane jest także określenie: Konsygnacja Przekazanie towaru przez dostawcę do dyspozycji innego podmiotu (odbiorcy). Ale z zachowaniem prawa własności przez dostawcę do czasu sprzedaży towaru lub wykorzystania go w procesie produkcyjnym. Towar zwykle składowany jest w składzie konsygnacyjnym w siedzibie odbiorcy. Umowa składu konsygnacyjnego łączy w sobie umowę komisu i umowę składu. Depozyty ======== Depozyt dostawcy Asortyment dostawcy składowany w naszym magazynie. Pozostaje własnością dostawcy do czasu zużycia przez nas. Depozyt u odbiorcy Nasz asortyment składowany u naszego odbiorcy (klienta), np. na jego placu budowy. Pozostaje naszą własnością do czasu zużycia przez odbiorcę. Depozyt odbiorcy Asortyment odbiorcy składowany w naszym magazynie. Asortyment został sprzedany, wystawiono fakturę ale towar pozostał w naszym magazynie i jest sukcesywnie pobierany przez odbiorcę. Towar należy składować w magazynie [D] Depozyt. Pozostaje własnością odbiorcy do czasu pobrania przez odbiorcę. Magazyny ======== Magazyn depozytowy (konsygnacyjny) [D] W magazynie depozytowym składowany jest asortyment, który jest własnością innego kontrahenta. Zapasy w magazynie depozytowym nie stanowią zapasów (aktywów) firmy. Magazyn własny [W] W magazynie własnym składowany jest asortyment, który jest własnością przedsiębiorstwa. Zapasy w magazynie własnym stanowią zapasy (aktywa) firmy. Magazyn depozytowy Call-off stock Oznaczenie magazynu depozytowego (konsygnacyjnego), który przedsiębiorstwo prowadzi na terytorium innego państwa, członka Unii Europejskiej. Celem wprowadzenie procedury Call-off stock jest uproszczenie rozliczeń PTU (VAT) z tytułu wymiany handlowej między krajami UE w sytuacji, gdy wymiana prowadzona jest z magazynów usytuowanych poza krajem. W programie Trawers można ewidencjonować stany i obroty zapasów w magazynach depozytowych znajdujących się poza krajem. Program nie prowadzi ewidencji rozliczających PTU (VAT) w procedurze Call-off stock. Dane do deklaracji VAT-UE część F (call-off stock) można wpisać ręcznie na podstawie oddzielnie prowadzonej ewidencji. Metoda wyceny [D] Depozyt Zapasy w depozycie (nasze lub obce) a metoda wyceny: [D] Depozyt, to są pojęcia (kategorie, obiekty) odrębne i nie powiązane ze sobą. Metoda wyceny: [D] Depozyt wskazana w karcie indeksu KIM oznacza, że asortyment składowany w magazynie nie ma ceny a zgromadzone zapasy nie są wyceniane (nie mają wartości księgowej). Metody wyceny zapasów F/L/S/E/D/W Asortyment z wyceną [D] Depozyt można składować i w magazynach [W] Własne i w magazynach [D] Depozytowe. 2. Magazyn depozytowy i własny W programie Trawers można wskazać magazyn depozytowy [D], w którym składowany jest asortyment będący własnością dostawcy, np. rolnika dostarczającego zboże. Aby sprzedać lub zużyć na potrzeby własne, trzeba asortyment przenieść do magazynu własnego [W], w którym znajdują się zapasy (aktywa) firmy. Oznaczenia: [D] i [W] to atrybuty w tabeli magazynów. Tabela magazynów Przeniesienie asortymentu z magazynu depozytowego [D] do własnego [W] (opcje): 1. Przychód do magazynu [W] podczas zatwierdzania faktury zakupu od dostawcy. Faktura zakupu do magazynu [W] powiązana jest z pozycją skupu w magazynie [D]. Zatwierdzenie faktury zakupu generuje dokument przychodu [RO] do magazynu [W]. Metoda zastosowana w module: SK Skup i sprzedaż surowców (zboża). SK Skup i sprzedaż surowców 2. Przychód do magazynu [W] w funkcji: [NA_PGZ59] Przeniesienie [D] --> [W] (beta) Funkcja generuje automatycznie trzy transakcje, które przenoszą asortyment z magazynu [D] do [W]. 1. W MG: dokument [RO] Rozchód z mag: [D] w powiązaniu z zam sprzedaży 2. W ZA: dokument [ZL] Zamówienie zakupu do dostawcy 3. W MG: dokument [PR] Przychód do mag: [W] w powiązaniu z zam zakupu 17 Depozyt dostawcy. Sprzedaż z [D] 3. Depozyty dostawcy 3.1 Opis ogólny Depozyt dostawcy (en: Vendor Consignment Inventory). Gdy zgromadzone w naszym magazynie zapasy są własnością dostawcy. Poniżej przedstawiono przykłady zarządzania depozytami dostawcy. - Skup i sprzedaż surowców (zboża) - Sprzedaż z magazynu depozytowego dostawcy 3.2 SK Skup i sprzedaż surowców (zboża) Dostawcy, np. rolnicy przywożą surowiec, np. zboże. Asortyment składuje się w magazynie depozytowym [D]. Aby sprzedać odbiorcy lub przekazać do produkcji własnej, asortyment trzeba kupić i umieścić w magazynie własnym [W]. Dokonuje się tego w transakcji zakupu. Rejestruje się fakturę zakupu w powiązaniu z dokumentem dostawy surowca. Zatwierdzenie faktury zakupu generuje dokument przychodu [RO] do magazynu własnego [W]. SK Skup i sprzedaż surowców 3.3 Sprzedaż z magazynu depozytowego dostawcy Dostawca składuje asortyment w naszym magazynie. Przychody rejestruje się do magazynu [D]. Aby sprzedać odbiorcom trzeba przenieść asortyment do magazynu [W]. Służy do tego funkcja: [NA_PGZ59] Przeniesienie [D] Depozyt -> [W] Własny która pracuje w powiązaniu z zamówieniem sprzedaży. Funkcja generuje automatycznie trzy transakcje, ktore przenoszą asortyment z magazynu [D] do [W]. 1. Dokument rozchodu [RO] z magazynu [D] (wg zamówienia sprzedaży) 2. Zamówienie zakupu [ZL] do magazynu [W] 3. Dokument przychodu [PR] do magazynu [W] (wg zamówienia zakupu) Patrz scenariusz: 17 Depozyt dostawcy. Sprzedaż z [D] 3.4 Wirtualny magazyn dostawcy W tym modelu zarządzania depozytami, w tabeli magazynów wyznacza się magazyn depozytowy [D], w którym gromadzone są zapasy będące własnością dostawcy. Przepływ towarów i dokumentów 1. Podpisanie umowy depozytowej (konsygnacyjnej) z dostawcą. Ustalenie symbolu magazynu [D] w tabeli magazynów, np. [D1]. Określenie treści i sposobu przekazywania dokumentów. Firma <----> Dostawca 2. Przyjęcie towarów do magazynu depozytowego dostawcy [D1] (w naszej lokalizacji). Firma <----- Dostawca 3. Wysłanie potwierdzenia do dostawcy o przyjęciu towaru do magazynu [D1]. Standardowe procesy realizacji zamówienia zakupu. Firma -----> Dostawca 4. Dział sprzedaży otrzymuje zamówienia na sprzedaż towarów 5. Dział zaopatrzenia zamawia towar u dostawcy: [ZL] Zamówienie zakupu Firma -----> Dostawca 6. Dostawca wystawia fakturę za zużyte towary. Firma <----- Dostawca 7. Dział zaopatrzenia przesuwa zużyte towary z magazynu [D1] do własnego (sprzedażowego). 8. Dział sprzedaży realizuje zamówienie sprzedaży i wystawia odbiorcy fakturę sprzedaży i dokument rozchodu z magazynu własnego. 3.5 Ewidencja w zamówieniu zakupu Depozyty dostawcy lub towary przyjęte w komis można ewidencjonować i rozliczać w dokumencie: [ZL] Zamówienie zakupu. W kolejnych pozycjach zamówienia rejestrować: indeks asortymentu i ilość aktualnie pryjęta w depozyt. Ilość w depozycie = ilość przyjęta minus (-) ilość zwrócona Pozycja zamówienia zawiera informacje o stanie zapasów znajdujących się w depozycie. Gdy wiadomo ostatecznie, ile zostało sprzedane z depozytu, to można zarejestrować fakturę zakupu od dostawcy. Patrz opis: Depozyty u odbiorcy. Ewidencja w zamówieniu sprzedaży. 4. Depozyty u odbiorcy 4.1 Opis ogólny Depozyt u odbiorcy (en: Customer Consignment Inventory). Gdy nasze zapasy znajdują się w magazynie odbiorcy (klienta). Zapasy pozostaja naszą własnością do czasu zużycia przez odbiorcę. Takie rozwiązanie z punktu widzenia formalno-prawnego nazywane jest też konsygnacją. Rozwiązanie jest poprawne, także z punktu widzenia obowiązku podatkowego PTU (VAT). Obowiązek PTU (VAT) powstaje dopiero w chwili wystawienia faktury sprzedaży. Zapasy w depozycie u odbiorcy muszą być ujęte podczas inwentaryzacji jako zapasy własne. Poniżej przedstawiono przykład scenariusza zarządzanie depozytami u odbiorcy z wykorzystaniem dokumentu: [ZL] Zamówienie sprzedaży. Dokumenty sprzedaży 4.2 Materiały na placu budowy Sytuacja Materiały wydawane odbiorcy, składowane i wykorzystane na placu budowy. Odbiorcą może być końcowy klient lub pośrednik, np. developer lub instalator. Dostawca (my) wydajemy materiały na potrzeby odbiorcy. Materiały przeznaczone są do wykorzystania na budowie. Część materiałów (niewykorzystana) wraca do naszego magazynu. Materiały składowane na placu budowy pozostają naszą własnością. Po zakończeniu budowy (lub wcześniej, etapami, np. co tydzień lub co miesiąc) następuje rozliczenie wykorzystanych materiałów. Wystawiamy odbiorcy fakturę sprzedaży za zużyte materiały. Utworzenie i wycena (koszty materiałowe) dokumentu rozchodu z magazynu następuje podczas zatwierdzania faktury. W chwili wystawienia faktury powstaje obowiązek w podatku PTU (VAT). Potrzeba Ewidencjonować wydanie materiałów na plac budowy, ewidencjonować zwroty materiałów z placu budowy. Wystawić fakturę sprzedaży na materiały ostatecznie wykorzystane na budowie. Rozwiązanie Ogólnie: Ewidencję wydania i zwrotów materiałów prowadzić w dokumencie: [ZL] Zamówienie sprzedaży. Dokumenty sprzedaży W kolejnych pozycjach zamówienia rejestrować: indeks asortymentu i ilość aktualnie na budowie. Ilość na budowie = ilość wydana minus (-) ilość zwrócona. Pozycja zamówienia zawiera informacje o stanie zapasów znajdujących się na budowie. Zamówienie może być pierwotnie wystawione na budowlańca (zakład usługowy). Gdy wiadomo ostatecznie, co zostało wbudowane, to można zamówienie przepisać na klienta końcowego i jemu wystawić fakturę. Realizacja zamówień sprzedaży W szczegółach: - Zarejestrować zamówienie sprzedaży. Typ [D] Depozyt (Typy: [Z][W][D]). Oznaczenie [D] informacyjne. Bez wpływu na dalsze przetwarznie. - W nagłówku zamówienia, w polu Uwagi: wskazać plac budowy. - Wpisać pozycje zamówienia na pobrany materiał. Zamówienie rezerwuje materiał. Zmniejsza ilość dostępną. Nie można wystawić innemu klientowi faktury ani zarejestrować zamówienia na ten materiał. Materiałów fizycznie nie ma w magazynie, bo pojechały na budowę. - Odbiorca pobiera materiał z magazynu na podstawie dokumentu zastępczego, np. dokument wydania wydrukowany wg wzorca z zamówienia sprzedaży. Nie rejestrować dokumentów rozchodu magazynowego. Materiał pozostaje naszą własnością. Dokument zastępczy, to tymczasowe pokwitowanie materiału. Materiały ujęte w tym dokumencie stanowią zapasy poza miejscem magazynowania i powinny być brane pod uwagę przy ustalaniu zapasów magazynowych w trakcie inwentaryzacji. Można utworzyć zestawienie materiałów poza miejscem magazynowania. Zestawienie z pozycjami zamówień typu [D]. - Zrobić korektę ilości w zamówieniu, jeżeli trzeba wydać więcej lub jeżeli odbiorca zwraca niewykorzystane materiały. Tu jest przydatna funkcja: NA > Przeglądanie i korygowanie wielu zamówień [NA_DKZ10]. NOTE: Zamówienia nie akceptować [A]. Korygować można tylko zamówienia niezaakceptowane. Korygowanie wielu zamówień Możliwości funkcji: Przeglądanie i korygowanie wielu zamówień [NA_DKZ10] * Wyszukiwanie wg: asortyment, wg nr obcy zammówienia * Sortowanie wg: asortyment, termin realizacji, nr dokumentu, miejsce BinKSOM * Korygowanie pól: Ilość, termin realizacji - (opcja) Przenieść zamówienie na innego odbiorcę (skopiować) jeżeli dotychczasowy odbiorca nie jest płatnikiem. Jest np. instalatorem zamówionych materiałów. Gdy płatnikiem jest końcowy klient, to można podwyższyć ceny sprzedaży. - [A] Akceptować zamówienie Cykl przetwarzania zam sprzedaży - Wystawić fakturę na odbiorcę (płatnika) Np. funkcją: Przepisanie zamówienia [ZL] do faktury [FA] [NA_DZM50] - Zatwierdzić fakturę. Powstanie należność od odbiorcy w kartotece rozrachunków i powstaną dokumenty rozchodu z magazynu w systemie MG. - Podczas inwentaryzacji, pozycje znajdujące się na zamówieniach dopisuje się na arkuszach spisowych i uwzględnia się jako znajdujące się w magazynie. Można także spisać zapasy kolektorem na placu budowy i wczytać do programu pliki CSV pobrane z kolektora. Inwentaryzacja zapasów magazynowych 4.3 Wirtualny magazyn u odbiorcy Przepływ towarów i dokumentów 1. Podpisanie umowy depozytowej (konsygnacyjnej) z odbiorcą. Ustalenie symbolu magazynu [D] w tabeli magazynów, np. [D1]. Ustalenie poziomu zapasów w magazynie u odbiorcy. Określenie treści i sposobu przekazywania dokumentów. Firma <----> Odbiorca 2. Kierownik zaopatrzenia otrzymuje raport, że należy zatowarować magazyn [K1]. Firma <----- Odbiorca 3. Przesłanie towarów do magazynu [D1] u odbiorcy. Standardowe procesy realizacji zamówienia: pick-pack-ship. Firma -----> Odbiorca 4. Dział sprzedaży otrzymuje raport o zużyciu towarów z magazynu [D1]. Firma <----- Odbiorca 5. Dział sprzedaży wystawia odbiorcy fakturę za zużyte towary. Firma -----> Odbiorca 5. Tematy powiązane Tabela magazynów Zarządzanie zapasami Inwentaryzacja zapasów magazynowych Realizacja zamówień sprzedaży Dokumenty sprzedaży SK Skup i sprzedaż surowców Cykl przetwarzania zam sprzedaży Słowa kluczowe #Magazyny-Wskaźniki #Magazyny-Zapasy #Raporty-ZapasyMagazynowe


www.tres.pl - Baza wiedzy Trawers ERP - Spis treści

Polityka prywatności Ustawienia Cookies