www.tres.pl - Baza wiedzy Trawers ERP - Spis treści


LOT/SER Numerowanie partii 1. Opis ogólny Kartoteki KIM, KSOM, LOT, SER Identyfikacja materiałów i wyrobów Atesty, certyfikaty, testy jakości Daty ważności Daty (termin) gwarancji Treaceability 2. Kiedy podaje się LOT/SER ? Przychody i zakupy Rozchody i sprzedaż Zwroty i faktury korygujące Reguła FEFO 3. Kiedy nie podaje się LOT/SER ? Zamówienia sprzedaży (jest wyjątek) Zamówienia zakupu Struktury BOM Zlecenia ZP 4. Wiele przychodów do jednej karty LOT/SER ? Różne ceny przychodu [L]/[F] Takie same ceny przychodu [W] 5. Wycena rozchodu LOT/SER gdy LIFO/FIFO 6. Przykłady zastosowań 7. Szablon numerowania LOT/SER 8. Zestawienia Komponenty LOT/SER produktu gotowego Kroniki dokumentów Obroty LOT/SER Zapasy LOT/SER Ceny sprzedaży LOT/SER Stany w dniu LOT/SER LOT/SER na drukarce fiskalnej Sumowanie LOT/SER na fakturze sprzedaży Zapasy wg numerów LOT/SER 9. Kolejność na listach wyboru 10. Dodanie LOT/SER do istniejących indeksów 11. Zarządzanie kartoteką LOT/SER 12. Usuwanie kart LOT/SER 13. Rezerwacja LOT/SER pod zamówienia sprzedaży 14. Tematy powiązane 1. Opis ogólny Patrz też: LOT/SER Zastosowania Nr partii (LOT) i nr serii (SER) to dodatkowa identyfikacja pozycji magazynowanej, przyjmowanej i wydawanej. Nr LOT/SER powiązany jest z indeksem magazynowym. Jest jego uszczegółowieniem. Np. nr SER jest numer produkowanego i sprzedawanego ciągnika a nr LOT to oznaczenie granulatu używanego do produkcji. Nr LOT ma 16 znaków Nr SER ma 25 znaków ----------------------------------------------------------- Indeks: 1000008 Granulat Rifakex 451 HP 40 Nedale Czechy ----------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------- --- Nr SER ------------- --- Ilość ---- -Jm- Ważność 120625/PLE1128 120.000 kg . . 120627/PLEE1128 231.500 kg . . 120713/PLEE1128 481.000 kg . . 120718/PLEE1128 230.000 kg . . -------------------------------------------------------- Kartoteki KIM, KSOM, LOT, SER Kartoteka KIM zawiera karty opisujące magazynowany asortyment. W kartach KSOM zapisywane są informacje o stanach i obrotach asortymentu w poszczególnych magazynach i lokalizacjach. Gdy dla indeksu prowadzi się dodatkową identyfikację LOT/SER, to stany i obroty asortymentu zapisywane są także w kartach LOT/SER. Zarządzanie zapasami Przykład organizacji: Karta KIM asortymentu -----> TRAK_FAR-123/3000 o o-------------o-----------o | | | | | | Karty KSOM w magazynach ----> [CE] [PO] [MA] Magazyn Magazyn Magazyn centralny pomocniczy w Malborku o o o | | | | | | v v v Ilość asortymentu w magazynach KSOM ---------> 120 Szt 30 Szt 320 Szt | | V karty LOT/SER ----------> o | | o---------o--------o LOT12122/12 LOT12126/44 20 Szt 100 Szt Identyfikacja materiałów i wyrobów Podstawowym powodem nadawania numerów partii i serii jest potrzeba identyfikacji (en: Tracking Characteristics, Batch Tracking) konkretnych egzemplarzy lub grup (partii) produktu dla celów np. serwisowania, reklamacji i z mocy prawa. Numer LOT nadaje się zwykle grupie wyrobów produkowanych w jednym cyklu (szarża, wsad, wytop) lub jednego dnia. Numerowanie jest niezbędne w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Aby śledzić drogę wyrobu od producenta do konsumenta i i (przy zwrotach) od konsumenta do producenta (en: Traceability). Traceability. Śledzenie drogi Produkty spożywcze i komponenty chemiczne muszą mieć numery LOT/SER gdyż mają datę (termin) ważności a wyroby farmeceutyczne muszą mieć numery bo przepisy wymagają prowadzenie szczegółowej ewidencji ich dystrybucji. Także w branży motoryzacyjnej (Automotive) producenci wymagają od swych dostawców szczegółowych opisów komponentów dostarczanych produktów i możliwości ich identyfikacji (traceability). Atesty, certyfikaty, testy jakości Prowadzenie kart LOT/SER jest konieczne, gdy trzeba monitorować jakość kupowanych, produkowanych i sprzedawanych, towarów i wyrobów. Wyniki testów, certyfikaty i atesty należy powiązać z konkretnymi partiami LOT/SER. Po zakończeniu testów asortyment LOT/SER otrzymuje wskaźnik: [0] Test pozytywny Gdy wyniki wszystkich testów (testów może być wiele) mieszczą się w wyznaczonym zakresie: Min - Max [9] Test negatywny Gdy wynik, co najmniej jednego testu, (testów może byc wiele) nie mieści się w wyznaczonym zakresie: Min - Max Patrz opis funkcji kontroli jakości wskazanego asortymentu (Indeks + LOT/SER). Funkcje kontroli jakości z zastosowaniem zleceń testowania. QA1_Zlecenia Wskazuje się asortyment, określa rodzaje testów i rejestruje wyniki. Do czasu zakończenia testów (zatwierdzenia zlecenia QA), partie LOT/SER nie mogą podlegać operacjom magazynowym. Np. nie można wydawać odbiorcom (sprzedawać), nie można wydawać na produkcję. QA1_Zlecenia Daty ważności Prowadzenie kart LOT/SER jest konieczne, gdy ustala się daty ważności, gdyż daty zapisywane są w poszczególnych kartach LOT/SER. Kontrola dat (terminów) ważności jest szczególnie ważna w branży żywności, przemyśle farmaceutycznym i bio-chemicznym. W programie Trawers można nadzorować przydatność materiałów i wyrobów (towarów). Rejestruje się daty ważności partii asortymentu, kontroluje rozchody. Tworzy sie zestawienia, raporty i alerty. Termin ważności (datę) podaje się podczas przyjmowania asortymentu do magazynu. Data powiązana jest z konkretną partią LOT/SER asortymentu. Każda partia LOT/SER konkretnego asortymentu może mieć inny termin ważności. Terminy ważności zapasów Daty (termin) gwarancji Na dokumentach wydania z magazynu lub sprzedaży produktów, można umieścić termin gwarancji. Gwarancja zwykle udzielana jest na konkretną partię lub na konkretny egzemplarz (seria) produktu. Przy zgłoszeniu problemu lub przy zwrocie trzeba podać numer gwarancji. Na dokumentach sprzedaży i dokumentach wydania z magazynu mozna umieścić termin gwarancji: data sprzedaży + dni gwarancji (z karty KIM). Opisy (remark) Każda karta LOT/SER ma pole opisu (remark). Zawiera 15 wierszy opisu po 64 znaki. Param 0215[1]: Pokaże wskaźnik [d] gdy w KSOM/LOT/SER jest wypełniony remark. Asortyment identyfikowany numerami LOT/SER można przenosić między magazynami. Rejestruje się dokument przesunięcia [MM]. Np. można przenosić narzędzia między wydziałami. Z magazynu [98] Narzędziownia --> [20] Magazyn produkcyjny. Program umożliwia przeglądanie i zmiany opisów (remark) w kartach LOT/SER znajdujących się w obu magazynach, źródłowym [98] i docelowym [20]. LOT/SER Zastosowania Wycena zapasów [W] Prowadzenie LOT/SER jest także konieczne, gdy stosuje się metodę wyceny zapasów: [W] Wskazana Metody wyceny zapasów F/L/S/E/D/W Numer SER nadaje się zwykle jednemu, konkretnemu egzemplarzowi wyrobu, np. broń, maszyna, narzędzie chirurgiczne itp. w celu identyfikacji, dla potrzeb traceability lub serwisowania. Rezerwacja (alokacja) asortymentu Asortyment z LOT/SER program rezerwuje na różne sposoby: Dokumenty wydań magazynowych Program pyta o nr LOT/SER i zapisuje ilość zarezerwowaną w LOT/SER. Faktury sprzedaży Program pyta o nr LOT/SER i zapisuje ilość zarezerwowaną w LOT/SER. Zamówienia sprzedaży. Standard Program nie pyta o nr LOT/SER. Program zapisuje ilość zamówioną w karcie asortymentu w podanym magazynie tj. w karcie KSOM. Tzn. kontroluje ilość dostępną, ale bez wskazywania konkretnego LOT/SER. Zamówienia sprzedaży. Specjalne Można zarezerwować partie LOT/SER dla konkretnego zamówienia sprzedaży. Opis specjalistycznego rozwiązania (rezerwowanie partii LOT/SER). LOT/SER Numerowanie partii Patrz też: Zapasy: dostępność, rezerwacje Treaceability Numeracja LOT/SER pozwala śledzić drogę surowca i produktu, od dostawcy, poprzez magazyn i produkcję, aż do klienta. LOT/SER Numerowanie partii Można uzyskać informację, np. z jakich surowców i przez kogo dostarczonych, wytworzony został produkt, partia LOT nr PR123, który został sprzedany odbiorcy XYZ. Traceability, tj. śledzenie drogi QA System kontroli jakości Ważne: Wskaźnik [T][N] w KIM należy ustalić podczas dopisywania nowej karty KIM. Po wykonaniu pierwszej operacji magazynowej nie można go zmienić. Informacje o zapasach magazynowych zapisywane są w kartotekach: KIM, KSOM, LOT i SER (LOT i SER opcjonalnie) Kartoteka KIM zawiera karty opisujące magazynowany asortyment oraz karty nie-magazynowe, opisujące usługi, cechy, fantomy i inne rodzaje indeksów. Karty KIM identyfikowane są przez indeks, nazwę i kod kreskowy (barkod). Do kart KIM można dotrzeć także pośrednio, poprzez karty KID. Kartoteka indeksów KIM W kartach KSOM zapisywane są informacje o stanach i obrotach w konkretnych magazynach. Gdy dla indeksu prowadzi się dodatkową identyfikację LOT/SER, to stany i obroty zapisywane są także w kartach LOT/SER Zarządzanie zapasami 2. Kiedy podaje się LOT/SER ? O tym, czy prowadzi się dodatkowo kartotekę LOT/SER, wskazuje się w karcie indeksu KIM. Wskaźnik ma charakter trwały. Po zarejestrowaniu dokumentów magazynowych dla indeksu, wskaźnika nie można zmienić. Gdy w karcie KIM wskaźnik: LOT ? [T] lub SER ? [T], to dla indeksu prowadzona jest kartoteka LOT/SER, tj. każdy przychód i rozchód indeksu dodatkowo identyfikowany jest numerem LOT lub numerem SER. Nr LOT ma 16 znaków Nr SER ma 25 znaków Zarządzanie zapasami Przychody i zakupy Numery LOT/SER nadaje się podczas rejestrowania dokumentów przychodu oraz na fakturach i dostawach zakupu. Numery można nadawać automatycznie wg definicji, np. %YYYY%%9999%. Definicje (szablon numeracji) podaje się w parametrach MG. Parametry systemu MG Rozchody i sprzedaż Numery LOT/SER wskazuje się podczas rozchodu z magazynu oraz na fakturach sprzedaży. Także podczas przepisywania zamówień do faktur sprzedaży. Rozchód (wydawanie) z magazynu można znacznie przyśpieszyć stosując strategię automatycznego wybierania numerów kart LOT/SER (en: PickRule) wg najniższego numeru partii LOT/SER. Parametry systemu MG Na listach wyboru, karty LOT/SER można ułożyć wg numerów, daty przychodu oraz daty ważności. Decyduje wskaźnik w karcie KIM (pole: LotSerOr). KIM Kartoteka indeksów Zwroty i faktury korygujące Numery LOT/SER wskazuje się podczas zwrotu z magazynu [Z2] i do magazynu [Z1]. Dokumenty zwrotu muszą być powiązane z dokumentami pierwotnym (źródłowymi), tj. dokumentami rozchodu (sprzedaż) lub przychodu (zakup). Zwroty do i z magazynu W pozycjach dokumentu zwrotu podaje się asortyment (indeks) oraz numer zwracanych partii LOT/SER. Dokumenty sprzedaży Dokumenty zakupu Reguła FEFO Gdy numer partii wskazuje termin ważności, to uzyskuje się, ważną w branży spożywczej, metodę wydawania FEFO First-to-Expire / First-Out W numerze LOT/SER zapisać datę produkcji (rrrrmmdd) lub datę ważnosci. Do wydania wskazać partię z najwcześniejszą datą. Można wskazać automatyczną metodę wyboru, tj. zaczynać od najniższego numeru. Od partii najwcześniej przychodowanej. Metodę wybierania kart LOT/SER przy rozchodzie z magazynu podaje się w parametrach systemu MG (PickRule). Oferty i zamówienia sprzedaży NOTE: Nie identyfikuje się numerów LOT/SER w ofertach (OF) i zamówieniach sprzedazy (ZL) ani w fakturach powtarzalnych (AU). Patrz: Rezerwacja LOT/SER pod zamówienia sprzedaży (ZL) LOT/SER Rezerwacja pod zamówienia Nr LOT/SER trzeba podać na fakturach i paragonach sprzedaży. Patrz opis: Zapasy: dostępność, rezerwacje Zapasy: dostępność, rezerwacje Ceny sprzedaży LOT/SER Asortyment identyfikowany numerami LOT/SER może mieć indywidualne ceny sprzedaży. Np. różne partie artykułów spożywczych, kupowane od różnych producentów z różnymi stawkami podatku akcyzowego, mogą mieć różne ceny sprzedaży w cenniku katalogowym dla magazynu (typ 50) Patrz szczegóły: Cenniki sprzedaży 3. Kiedy nie podaje się LOT/SER ? Kartoteki LOT/SER zostały utworzone, aby identyfikować różne egzemplarze (SER) lub partie (LOT) TEGO SAMEGO produktu (indeksu). Mogą służyć do identyfikacji TAKICH SAMYCH PRODUKTÓW ale o różnych charakterystykach, np. różnych rozmiarów ubrań, rur, płyt, certyfikatów i atestów. (en: Item Characteristics). W związku z takim założeniem, wybór LOT/SER następuje dopiero w chwili: a) przyjęcia do magazynu z zakupu, bo wiadomo, jaki egzemplarz otrzymano b) przyjęcia do magazynu z produkcji, bo wiadomo jaki egz wyprodukowano c) wydania, bo wiadomo który egzemplarz będzie wydany z magazynu. Nie wskazuje się numeru LOT/SER Ogólnie: W chwili rejestrowania zamówień jeszcze nie wiadomo, który egzemplarz będzie wydany lub przyjęty. Wiadomo dopiero podczas operacji magazynowej i wystawiania faktur sprzedaży lub zakupu połączonych z ruchem magazynowym. a) Podczas rejestrowania zamówienia sprzedaży, tzn. program nie rezerwuje konkretnej partii LOT/SER dla odbiorcy Program rezerwuje asortyment na poziomie ilości a nie na poziomie partii. To pozwala sprzedawać bez przeszkód (z dowolnych partii) w miarę jak są do dyspozycji zapasy magazynowe. NOTE: Można zarezerwować partie LOT/SER pod zamówienia sprzedaży. b) Podczas rejestrowania zamówienia zakupu, tzn. nie wskazuje się jaką partię LOT/SER ma dostarczyć dostawca. Nr LOT/SER nadaje się przy wprowadzaniu do magazynu. Można zastosować nr nadany przez dostawcę lub nadać własny. W produkcji: c) Podczas dopisywania komponentu produktu w strukturze BOM nie podaje się konkretnej partii LOT/SER. Numer partii podaje się dopiero przy rozchodzie komponentu na konkretne zlecenie d) Podczas tworzenia specyfikacji materiałowej zlecenia nie podaje się numeru partii LOT/SER. Podaje się dopiero przy rozchodzie konkretnego komponentu na konkretne zlecenie. e) Podczas otwierania zlecenia produkcyjnego, tzn. program nie rezerwuje konkretnej partii LOT/SER materiału (komponentu) do wytworzenia produktu f) Podczas otwierania zlecenia produkcyjnego nie wskazuję się jaki LOT/SER będzie miał przychodowany wyrób. Numer nadaje się w dokumencie przychodu Patrz: Opis możliwości uzyskania identyfikowalności w procesie produkcji. Potrzeba: Do konkretnego produktu identyfikowanego LOT/SER wolno wbudować dany komponent tylko z jednym LOT/SER. Propozycja rozwiązania: Produkcja procesowa. Spawalnicze 4. Wiele przychodów do jednej karty LOT/SER ? W karcie KIM można wskazać [T]/[N] czy może być wiele przychodów. Gdy wskaźnik [T], to można dokonać wielu przychodów do jednej karty LOT/SER. Np. wyroby produkowane jednego dnia otrzymują ten sam numer LOT/SER. Jednego dnia może być kilka przychodów na ten sam numer. Różne ceny przychodu [L]/[F] Kolejne dokumenty przychodu z tym samym numerem LOT/SER mogą mieć różne ceny gdy obowiązuje wycena L/F. Wycena rozchodu odbywa się niezależnie od numeracji LOT/SER. Poniżej jest więcej szczegółów dotyczacych wyceny L/F. Punkt: Wycena rozchodu LOT/SER, gdy LIFO/FIFO. Takie same ceny przychodu [W] Wyjątkiem jest wycena [W] Wskazana. Kolejne przychody do tej samej karty LOT/SER muszą mieć te same ceny przychodu. Wycena [W] to wycena, która zapewnia, że rozchód towarów wycenia się w tej samej cenie, w której towary przyjęto na stan. Więc każdy przychód musi być identyfikowany odrębnie (nr LOT/SER) Gdy pozwala się na wiele przychodów do jednej karty LOT/SER, to muszą być wyznaczone te same daty ważności i daty produkcji. Dotyczy to także przesunięć MM, bo też jest przychód do tej samej karty LOT/SER). Gdy wskaźnik [N], to tylko jeden raz można wykonać operację przychodu do jednej karty LOT/SER. [N] to wartość domyślna, aby nr partii LOT lub serii SER wskazywał jeden konkretny, jednorazowo kupowany lub produkowany asortyment (SER) lub grupę (partię) asortymentu (LOT). NOTE: Aby zapewnić tylko jeden przychód, to warto rejestrować dokumenty z jednoczesnym zatwierdzaniem. Gdyż dopiero podczas zatwierdzania zapisywana jest data ostatniego przychodu w karcie LOT/SER, której wypełnienie wskazuje, że już był przychód. Sprawdzenie, czy już był przychód, odbywa się w ostatniej fazie rejestracji dokumentu, tj. w fazie zapisu do karty LOT/SER 5. Wycena rozchodu LOT/SER, gdy LIFO/FIFO Kolejne przychody partii LOT/SER mogą mieć różne ceny przychodu. Przy metodzie LIFO/FIFO program rejestruje kolejne przychody w zbiorze cen L/F. Prowadzony jest jeden zbiór cen L/F dla indeksu, bez znaczenia ile odrębnych kart LOT/SER powiązanych jest z tym indeksem. Zapisy uporządkowane są wg: indeks + data przychodu + cena przychodu Rozchód wyceniany jest wg zasady LIFO/FIFO. Tzn. wg ceny indeksu nabytego najpóźniej [L] lub najwcześniej [F] Wycena rozchodu konkretnej karty LOT/SER może być inna niż wycena przychodu tej karty. Aby wydać asortyment z konkretnym numerem LOT/SER z taką samą wyceną rozchodu jaka była wycena przychodu (gdy wycena L/F lub S), to karta z indywidualnym numerem powinna mieć tylko jeden przychód. Aby wydać asortyment z konkretnym numerem LOT/SER, w konkretnej cenie, to warto stosować metodę wyceny: [W] Wskazana Metody wyceny zapasów F/L/S/E/D/W 6. Przykłady zastosowań LOT/SER Zastosowania * Produkcja i serwis pojazdów w firmie motoryzacyjnej W karcie SER wpisuje się unikalny numer podwozia VIN (Vehicle Identification Number) * Przetwórstwo i sprzedaż wyrobów z mleka Karty LOT, to partie twarogu z datą ważności * Produkcja opakowań z tworzyw sztucznych W numerze LOT zakodowany jest numer klienta i numer jego zamówienia * Traceability, tj. śledzenie drogi surowców, produktów i opakowań Materiał wbudowany do wyrobu ma numer LOT. Można ustalić od kogo został kupiony * Umowy kontraktowe Karty LOT identyfikują partie kupowane w ramach kontraktu * Obrót nasionami. Partie zboża identyfikowane numerami LOT Kolejne zakupy nasion, to są partie LOT * Wytwarzanie mebli. Wymiary płyty zapisane w numerze LOT Numer parti LOT wskazuje na wymiar płyty * Odcinki kabli na bębnach Kable o różnych długościach, to odzielne karty SER Arkusze i zwoje * Arkusze blach Arkusze blach o różnych wymiarach, to oddzielne karty SER Arkusze i zwoje Przykłady zastosowań, patrz oddzielny dokument: LOT/SER Zastosowania 7. Szablon numerowania LOT/SER Numery można nadawać ręcznie, ale zalecane jest automatyczne nadawanie kolejnych numerów wg szablonu podanego w parametrach systemu MG. Parametry systemu MG W parametrach podaje się szablon numeru LOT/SER tzn. składowe (segmenty) numeru w postaci symboli, np. ---- YYYY Rok 4-znaki, np. 2021 YY Rok 2-znaki, np. 21 Y Ostatnia cyfra roku np. 1 WW Nr tygodnia w roku, np. 52 DDD Dzień roku, np. 256 DD Dzień miesiąca, np. 31 D Dzień tygodnia, np. 1 = Poniedziałek HH12 Godzina, 01-12Am/Pm HH Godzina, 00-23 MI Minuty, np. 59 SS Sekundy, np. 00 MM Magazyn, np. 10 MN Miesiąc, np. 09 OP Operator np. AA Q Kwartał, np. 3 TT Oddział firmy, np. GD ZZZZZZ Numer zlecenia np. Z00173 YYY Numer podzlecenia np. 000 9 Kolejny numer, np. %999% = 001, 002, 003 ... 999 ---- NOTE: Wymieniono niektóre symbole. Pozostałe widoczne są bezpośrednio w programie, na liście wyboru F2 NOTE: Aby numery wpisać ręcznie, to pole: Szablon pozostawić niewypełnione. Podczas dopisywania kart LOT/SER, program automatycznie utworzy numery wg podanego szablonu. W miejsce liter podstawi odpowiednie wartości. Np. ---------------- LOT%TT%%YY%%DDD% --> 7706123 77-oddział, 06-rok 2006, 123-nr dnia SER%YY%%MN%%999% --> 1112012 11-rok, 12-Grudzień, 012-kolejny nr %YY%/%99999% --> 20/00141 20-rok, 00141-kolejny numer w 2020 ---------------- %YY%%MN%%DD%%HH%%MI%%SS%-%9999% -----o----- -----o------ ---o-- | | | v v v Data + Godz+min+sek + Nr kolejny NOTE: Program automatycznie nadaje kolejny numer w polu wskazanym %9% Pole to jest licznikiem, w którym program zapisuje kolejne wartosci: 1,2, 3,4....123,124,....1324,1325 itd. Należy przewidzieć odpowiedni rozmiar pola, aby nie było przepełnienia. Do pola %999% program zapisze co najwyżej 999. Nie zapisze liczby 999+1 Program zatrzyma się z komunikatem błędu: Przepełniony licznik numerów %9% Pole z numerem kolejnym %9% powinno być ostatnim elementem maski. Maska analizowana jest od lewej. Dlatego numer kolejny %9% nie rozróżni 'LOT%999%' i 'LOT%999%ABC LOT001 LOT998ABC -> program nada numer: LOT999 Szablon powinien zapewnić unikalność generowanego numeru. Domyślnie, numery kart LOT/SER nie mogą się powtarzać. Unikalność numeru LOT/SER (en: Serial/Lot Number Uniqueness) Wskaźnik w KIM: Unikalność LOT/SER (LotSerUN) gdy [T], to zapewnia, że numery LOT/SER będą unikalne w całej firmie. Konkretny numer karty LOT/SER nie powtórzy się w innym indeksie. Wybory na ekranie: [T] Nry LOT/SER tego indeksu są unikalne, np. numer pojazdu VIN [N] Nie są unikalne. Mogą wystąpić w różnych indeksach, np. partie leków Zastosowanie: numer seryjny (VIN) może identyfikować tylko jeden pojazd. Numer VIN składa się z identyfikatora producenta oraz numeru pojazdu. Producenci pojazdów nadają unikalne numery swoim pojazdom. Numer VIN = <identyfikator producenta> + <numer pojazdu> Dzięki temu numery VIN są unikalne w skali globalnej. Wskaźnik w KIM: Unikalność LOT/SER (LotSerUN) gdy [N], to powoduje, że n-ry kart LOT/SER mogą się powtarzać dla innych indeksów. Zastosowanie: dla branż, w których producenci nie mają ustandaryzowanej numeracji LOT/SER umożliwiającej nadawanie unikalnych numerów. Np. branża spożywcza, gdzie często numerem LOT jest data produkcji. 8. Zestawienia Komponenty LOT/SER produktu gotowego ZP > Zestawienia > Komponenty LOT/SER wyrobu gotowego [ZP_ZPG10] Podaje z których komponentów (podaje numery LOT/SER) zbudowano wyrób identyfikowany tym numerem LOT/SER Nr zlecenia jest polem łączącym wyrób i jego komponenty składowe. W karcie LOT/SER wyrobu zapisywany jest nr zlecenia produkcyjnego, które wytworzyło ten produkt. Posługując się numerem zlecenia, program odszukuje komponenty (materiały), LOT/SER które wydano na to zlecenie w celu wytworzenia produktu. Ważne: Identyfikacja wbudowanego komponentu musi być jednoznaczna. Do konkretnego produktu identyfikowanego LOT/SER wolno wbudować dany komponent tylko z jednym LOT/SER. Np. Seria filtrów identyfikowana: LOT201234-X-56789 może zawierać komponenty, np. zawory tylko z jednego LOT, np. 057127247K. Jeżeli produkt był serwisowany, to można odszukać naprawiane (wymieniane i dodawane) komponenty. Program odszukuje dodane lub wymienione komponenty w specyfikacji materiałowej zlecenia serwisowego i w dokumentach transakcyjnych. Traceability. Śledzenie drogi Serwisowanie produktów Raporty i analizy Kroniki dokumentów * Kronika sprzedaży zawiera numery partii LOT/SER * Kronika zakupu zawiera numery partii LOT/SER * Dokumenty (transakcje) magazynowe zawierają numery partii LOT/SER * Miejsca składowania wg dokumentów zawierających numery partii LOT/SER Raporty i analizy Obroty LOT/SER MG > Zapasy > Obroty magazynowe > Obroty wskazanych LOT/SER (a) [MG_ZOB51] Wygodne ujęcie tabelaryczne. Wyświetla indeksy ze wskaźnikiem LOT/SER uporządkowane wg indeksu lub nazwy. Pokazuje przychody i rozchody poszczególnych partii. Zawiera zaawansowane funkcje sortowania i filtrowania. Funkcja pozwala na zorientowanie się, które indeksy maja karty LOT/SER a następnie jakie są numery tych kart. MG > Zapasy > Obroty magazynowe > Obroty wskazanych LOT/SER (b) [MG_ZOB50] Zestawienie przychodów i rozchodów asortymentu z partiami LOT/SER Raporty i analizy Zapasy LOT/SER MG > Zapasy bieżące > Są w magazynie (wydruk) [MG_ZSW20] MG > Zapasy bieżące > Przeterminowane (wydruk) [MG_ZSW70] Zestawienie stanu zapasów we wskazanych magazynach. Można wydrukować ilości zapasów w poszczególnych partiach LOT/SER Ująć nr LOT/SER ? [T]/[N] MG > Zapasy > Przeglądanie LOT [MG_ZLS10] MG > Zapasy > Przeglądanie SER [MG_ZLS20] Przeglądanie kart LOT/SER i ilości zapasów w poszczególnych partii w magazynach. Można wybrać karty LOT/SER z listy uporządkowanej wg numerów. Funkcja przydatna, gdy znany jest numer LOT/SER, np. po odczytaniu skanerem kodu kreskowego z etykiety na opakowaniu. Ceny sprzedaży LOT/SER Każda partia może mieć inną cenę sprzedaży. Ceny dla pozycji LOT/SER można podać dla cenników: [10] [PrMg] Promocyjny dla magazynu [50] [KaMg] Katalogowy dla magazynu Cenniki sprzedaży Stany w dniu LOT/SER MG > Zapasy > Zapasy w dniu > Zapasy LOT/SER Stany w dniu [MG_ZSB31] Wygodne ujęcie tabelaryczne. Wyświetla indeksy ze wskaźnikiem LOT/SER. Pokazuje stany ilościowe i wartościowe partii LOT/SER we wskazanym dniu. P. Jak program oblicza stany zapasów LOT/SER na wskazany dzień (X) ? O. Program zna stan bieżący wynikający ze wszystkich zatwierdzonych dokumentów okresów zamkniętych i otwartych. Od tego stanu odejmuje zatwierdzone dokumenty przychodowe(+) i rozchodowe(-), które zmieniły ten stan po wskazanym dniu (X+1). P. Jak są ujmowane niezatwierdzone dokumenty magazynowe ? O. Program przegląda otwarte okresy: od pierwszego dnia pierwszego otwartego okresu, do dnia X włącznie. Niezatwierdzone dokumenty przychodowe(+) i rozchodowe(-) są dodawane do stanu obliczonego na dzień X. Jeżeli dzień X jest z okresu zamkniętego wówczas żadne niezatwierdzone dokumenty nie są ujmowane. P. Jak jest wyliczana ilość i wartość konkretnej LOT/SER na dzień ? O. Bieżąca Ilość jest pobierana z karty LOT/SER z pola MILOSC. Bieżąca Wartość obliczana jest zależnie od wyceny indeksu. Następnie odejmowane/dodawane są dokumenty zatwierdzone i niezatwierdzone --> patrz pytania wcześniejsze Wyliczanie bieżącej wartości LOT/SER zależnie od wyceny indeksu: [D] Depozyt Wartość = 0 [W] Wskazana Wartość = MILOSC * MCENA [E] Ewidencyjna [S] Średnia Wartość = MILOSC * KSOM.MCENA [L] LIFO [F] FIFO Wartość = MILOSC * Cena_Srednia_LF NOTE: Dla L/F wartość bieżąca jest tylko szacunkowa. Nie można podać dokładnej bieżącej wartości konkretnej LOT/SER. gdzie: MILOSC - Ilość z karty LOT/SER MCENA - Cena z karty LOT/SER (dla wyceny: W KSOM.MCENA - Cena z karty KSOM (dla wyceny: E,S Cena_Srednia_LF - liczona jako średnia: Wartość_LF / Ilość_LF ze wszystkich partii L/F danego indeksu w danym magazynie. * Cena średnia jest liczona wg stanu bieżącego. * Nie uwzględnia dnia, na który jest liczony stan. * Nie uwzględnia dokumentów niezatwierdzonych. * Nie uwzglednia parametru zestawienia: * Ująć tylko zatwierdzone T/N LOT/SER na drukarce fiskalnej Nr LOT/SER na paragonie fiskalnym można wydrukować w linii oznaczonej: <opis towaru> Drukarki fiskalne Aspekty techniczne Sumowanie LOT/SER na fakturze sprzedaży Na fakturze sprzedaży może być wiele pozycji z takim samym indeksem (ten sam asortyment) ale z z różnymi numerami LOT/SER. Gdy pozycje mają taki sam indeks, taką samą ceną i stawkę PTU, to ilości asortymentu można zsumować (scalić) i na wydruku umieścić w jednej pozycji. Trzeba oznaczyć param 0224 i odpowiednio utworzyć wzorzec faktury sprzedaży. Parametry ogólne 01xx 02xx 03xx 08xx Na ftp są przykładowe wzorce: [FA] Faktura sprzedaży : na_fa_faktura_suma_ilosci_serii.xml [FK] Faktura korygująca : na_fk_fra_korekta_suma_ilosci_serii.xml 9. Kolejność na listach wyboru Na listach wyboru, karty LOT/SER można ułożyć wg numerów, daty przychodu oraz daty ważności. Decyduje wskaźnik w karcie KIM (pole: LotSerOr). Kolejność: [1] ---------------------------------------- [1] LOT/SER wg numerów [2] LOT/SER wg daty ostatniego przychodu [3] LOT/SER wg daty ważności ---------------------------------------- 10. Dodanie LOT/SER do istniejących indeksów W programie użytkowanym bez kart LOT/SER, ilości zapasów magazynowych zapisane są w kartach stanów magazynowych KSOM, odrębnych dla każdego z magazynów. Wprowadzenie identyfikacji LOT/SER wymaga rozpisania ilości zapasów z KSOM na karty LOT/SER. Przeniesienie zapasów na inne indeksy Najprostsza, ale pracochłonna metoda, to rozchodowanie asortymentu i przyjęcie na inne indeksy z numeracjami LOT/SER. Proces można zautomatyzować przy wykorzystaniu plików CSV. Utworzyć dokumenty rozchodu, zapisać w pliku zewnętrznym w formacie CSV. Przetworzyć plik na dane dla dokumentów przychodu i wczytać plik w funkcji przychodowej. CSV Wymiana plików Rozpisanie ilości z KSOM na karty LOT/SER (beta) 1. Oznacza w KIM, że wskazane indeksy mają numerowanie LOT lub SER 2. Tworzy kartoteki LOT/SER. Warto, aby numery LOT/SER miały w nazwie: BO Bilans Otwarcia, gdyż otrzymają rozpisane stany poczatkowe zapasów. 3. Przepisuje ilość zapasów z KSOM --> LOT/SER 4. Wpisuje numer LOT/SER do dokumentów NA, MG, ZO, ZP związanych z danym indeksem. Funkcje pomocnicze, serwisowe i usługowe 11. Zarządzanie kartoteką LOT/SER W kartotece LOT/SER, każdemu numerowi partii odpowiada jedna karta (rekord). W karcie zapisane są informacje o stanach i obrotach partii oraz wskaźniki np. stan zapasów, ilość dostępna, cena ostatniego przychodu. Zakres danych praktycznie pokrywa się z danymi w karcie KSOM. Zapisy w karcie KSOM są sumą (agregatem) danych z powiązanych z nią LOT/SER. W przedsiębiorstwie, które intensywanie stosuje numerację LOT/SER, może się zgromadzić duża liczba kart. Wiekszość z nich bez zapasów, tzn. o stanach zerowych. Takie karty można wyłączyć z list wyboru (F2). Należy zdefiniować warunki (filtry) operatorów. Warunki (filtry) operatorów 12. Usuwanie kart LOT/SER Numery kart LOT/SER zapisywane są w transakcjach (dokumentach), z którymi są powiązane. Zestawienia obrotów na kartach LOT/SER oraz stanu zapasów w dniu tworzone są na podstawie kartoteki LOT/SER. Po usunięciu kart te zestawienia są niekompletne (mimo, że są transakcje, to nie ma ich na zestawieniach). W wielu jednak zastosowaniach nie śledzi się transakcji na kartach LOT/SER. Dlatego w programie przyjęto następujące reguły usuwania kart LOT/SER: - karty nie można usuwać, gdy wykazuje stan różny od zera - karty nie można usuwać, gdy są transakcje w okresach otwartych - gdy karta wykazuje transakcje (jest wskaźnik daty pierwszego przychodu), to program informuje, że był przychód, ale pozwala kartę usunąć. Wniosek: zarządzanie kartami LOT/SER nie jest restrykcyjne. Decyzję o usunięciu pozostawia się użytkownikowi programu zakładając, że jest świadomy skutków. System MG przerywa weryfikację z komunikatem o braku partii LOT/SER, gdy usunięto partię, na której były obroty. Nasza rada: nie usuwać kart LOT/SER. Jeżeli jest dużo pustych, to usunąć je z widoku budując warunek (filtr) operatora: Pokaż kartę gdy ilość w mag > 0. Warunki (filtry) operatorów 13. Rezerwacja LOT/SER pod zamówienia sprzedaży NOTE: Opisane rozwiązanie jest niestandardowe (specjalistyczne). W rozwiązaniu standardowym, program zapisuje w karcie LOT/SER ilości zarezerwowane przez dokumenty, np. zamówienia, faktury sprzedaży NA i niezatwierdzone dokumenty rozchodu MG. Ale nie wiąże bezpośrednio dokumentu z konkretną ilością zarezerwowaną. To może skutkować tym, że konkretne wydanie z magazynu przypadnie na zamówienie zarejestrowane później a nie na zamówienie wcześniejsze, gdy faktura do zamówienia późniejszego zostanie zatwierdzona najpierw. P. Kiedy jest przydatne opisywane rozwiązanie niestandardowe ? O. Gdy konkretne zamówienie sprzedaży odnosi się do konkretnego numeru seryjnego produktu, np. klient zamawia ciągnik o konkretnym numerze seryjnym. Nie można pozwolić na sprzedaż zamówionego ciągnika innemu klientowi. Aby zapewnić, że konkretny asortyment LOT/SER zostanie wydany na konkretne zamówienie sprzedaży i nie będzie dostępny dla innych transakcji, to należy oznaczyć wskaźnik w karcie KIM > Sprzedaż: Zamówienie rezerwuje LOT/SER = [T] (pole: zamRezTN) NOTE: Można zmienić, gdy asortyment ma numeracje LOT/SER Patrz szczegóły rozwiązania: LOT/SER Rezerwacja pod zamówienia 14. Tematy powiązane LOT/SER Zastosowania Kartoteka indeksów KIM Zarządzanie zapasami Zapasy: dostępność, rezerwacje Zwroty do i z magazynu QA1_Zlecenia QA System kontroli. Ogólnie Parametry systemu MG Traceability. Śledzenie drogi Warunki (filtry) operatorów Realizacja zamówień sprzedaży Dokumenty sprzedaży Dokumenty zakupu Dokumenty magazynowe Słowa kluczowe #Magazyny-KIM #Magazyny-KIZ #Magazyny-KID #Magazyny-Traceability #Magazyny-Zapasy #Magazyny-LOT/SER


www.tres.pl - Baza wiedzy Trawers ERP - Spis treści

Polityka prywatności Ustawienia Cookies