www.tres.pl - Baza wiedzy Trawers ERP - Spis treści
Klasyfikacje ABC. Kategorie 1. Opis ogólny 2. Klasyfikacja zapasów magazynowych Wartość zapasów Udział w zysku Kryteria ABC Zastosowanie ABC 3. Klasyfikacja odbiorców (sprzedaż) Udział w zysku Udział w sprzedaży 4. Klasyfikacja dostawców (zakupy) Udział w zakupach 5. Możliwości rozbudowy metod klasyfikacji 6. Tematy powiązane 1. Opis ogólny Analiza ABC jest metodą klasyfikacji zbiorowości, np. pozycji asortymentowych zapasu w magazynach, kontrahentów (odbiorców i dostawców), itp. Metoda wywodzi się z reguły Pareto, która mówi, że 20% elementów całej zbiorowości decyduje o 80% rezultatów. Jako kryterium podziału bierze się procentowy udział poszczególnych elementów zbiorowości w łącznej wartości lub ilości. Zgodnie z tą zasadą, np. asortyment zapasów dzieli się na trzy kategorie: [A] Najważniejsza, np. 70 % wartości zapasu, zwykle 15 % pozycji asortymentowych [B] Średnio ważna, np. 20 % wartości zapasu, zwykle 25 % pozycji asortymentowych [C] Mało ważna, np. 10 % wartości zapasu, zwykle 60 % pozycji asortymentowych ([D] Poza klasyfikacją, nie ustalono kategorii) 2. Klasyfikacja zapasów magazynowych Zapasy ABC Klasyfikacja ABC przydaje się w szczególnie w gospodarce magazynowej. Poszczególnym asortymentom przydziela się kategorie, np. wg udziału w wartości zapasów, wielkości uzyskanej marży lub udziału w łącznym zysku ze sprzedaży. Wartość zapasów Asortyment z kategorią A, który ma największy udział w wartości zapasów (jest najcenniejszy), znajduje się pod szczególnym nadzorem. Dba się o odpowiedni poziom zapasów (ani za dużo ani za mało), dobiera się odpowiednie źródła zaopatrzenia, częściej robi inwentaryzację. Udział w zysku Asortyment z kategorią A, który ma największy udział w zysku też powinien być pod szczególnym nadzorem. Taki asortyment powinien być ciągle dostępny. Nie powinno go brakować (en: Out-of-stock). Zapasom magazynowym można automatycznie przydzielić kategorie ABC wg następujących kryteriów: Kryteria ABC [01] Udział w łącznej Wartości zapasów [02] Udział w łącznej Ilości zapasów [03] Udział w Marży ze sprzedaży Procent marży pobierany jest z karty indeksu KIM. Procent marży można obliczyć w: Zapasy > Ustalanie norm [04] Udział w łącznej Wartości rozchodu w okresie od.. do.. [05] Udział w łącznej Ilości rozchodu w okresie od.. do.. (uzasadnione, gdy asortyment jednorodny - te same jednostki miary, np. kg) [06] Udział w łącznym zysku Udział poszczególnych indeksów w łącznym zysku ze sprzedaży. Zysk = nadwyżka wartości sprzedaży nad kosztami własnymi (Kws, COGS) (także: kwota marży) NOTE: Podczas obliczeń program korzysta z danych zapisanych w zbiorach rocznych. Sumaryczne dane roczne Podczas obliczeń, faktury korygujące (ujemne) zmniejszają kwoty zysku. Asortyment z kategorią A, to indeksy dające największą masę zysku w okresie od.. do.. Te indeksy powinny być ciągle dostępne, nie powinno ich brakować (en: Out-of-stock). PS: Te indeksy, to nie koniecznie są te same, które dają największy % marży. Te 'wysoko marżowe' mogą dawać mały wolumen sprzedaży. P. Jak ustalić czy grozi nam utrata zyskownych sprzedaży ? Jak uzyskać zestawienie asortymentu brakującego (en: Out-of-stock) lub poniżej normy min. zapasu, który generował 80 % zysku firmy (przychód-koszty) w ostatnim kwartale (roku). O. Kroki: 1. MG: Ustalanie kategorii ABC wg [06] Udział w łącznym zysku 2. ZA: Tworzenie propozycji zakupu wg kategorii ABC Funkcje liczące Funkcje liczące i ustalające kategorie ABC: MG > Zapasy > Ustalanie norm i wskaźników > Ustalanie ABC w KIM [MG_OAB10] Ustalanie ABC w KSOM [MG_OAB20] Zapasy: normy i wskaźniki Po obliczeniach, ustaloną kategorię ABC można zapisać w kartotece KIM oraz w kartotekach KSOM, w poszczególnych magazynach. Zastosowanie ABC Do kategorii ABC można odwoływać się np. podczas zakupów ustalania propozycji zakupów i wystawiania zamówień zakupu do dostawców. ZA Tworzenie zamówień zakupu Można też ustalić normy stanów minimalnych i dbać o poziom zapasów asortymentu kategorii A i B ustalonej wg kryterium udziału w marży ze sprzedaży Zapasy: normy i wskaźniki C-Parts W przedsiębiorstwach produkcyjnych warto wyróżnić asortyment C. C-Parts Części typu C Części o niskiej wartości, 5-15% wartości zapasów ale generujące wysokie koszty zaopatrzeniowe, ok 75% kosztów. Są to śruby, podkładki, nakrętki, nity, zaślepki, itd. Powody wysokich kosztów: - utrzymywanie kontaktów z wieloma dostawcami, analizy cen, jakości - utrzymanie wewnętrznej, rozbudowanej ale spójnej listy indeksów materiałowych (części typu C stanowią do 80% liczby wszystkich indeksów) - wysokie koszty braków magazynowych: wstrzymanie produkcji, zakupy interwencyjne. Na rynku działają wyspecjalizowani dostawcy części typu C. Korzyści: a) integracja ofert i dostaw od wielu producentów części b) standaryzacja procesów handlowych i logistycznych 3. Klasyfikacja odbiorców (sprzedaż) Kategorię ABC w kartach odbiorców można wpisać ręcznie lub automatycznie. Funkcja licząca i ustalająca kategorie ABC: NA > Odbiorcy > Ustalanie ABC [NA_KAB10] Odbiorcom można automatycznie przydzielić kategorie ABC wg kryteriów: Udział w zyskach [01] Udział w łącznym zysku Zysk = nadwyżka wartości sprzedaży nad kosztami własnymi (Kws, COGS) Udział w sprzedaży [02] Udział w łącznej wartości sprzedaży NOTE: Podczas obliczeń program korzysta z danych zapisanych w zbiorach rocznych. Sumaryczne dane roczne 4. Klasyfikacja dostawców (zakupy) Kategorię ABC się w kartach dostawców można wpisać ręcznie lub automatycznie. Funkcja licząca i ustalająca kategorie ABC: NA > Dostawcy > Ustalanie ABC [ZO_KAB10] Dostawcom można automatycznie przydzielić kategorie ABC wg kryterium: Udział w zakupach [01] Udział w łącznej wartości zakupów NOTE: Podczas obliczeń program korzysta z danych zapisanych w zbiorach rocznych. Sumaryczne dane roczne 5. Możliwości rozbudowy metod klasyfikacji Wg cen sprzedaży * Klasyfikacja zapasów magazynowych wg cen sprzedaży Cena wyznaczana wg standardowej metody ustalania ceny sprzedaży - wg hierarchii cenników Patrz: Rodzaje cenników i hierarchia ważności Cenniki sprzedaży Wg ilości sprzedaży * Klasyfikacja zapasów magazynowych wg średniej miesięcznej sprzedaży (ilościowo). Wartość do klasyfikacji liczona jest wzorem: sprzedaż_ilościowo_w_podanym_okresie / liczba_miesięcy_w_okresie Wg wartości zamówień otrzymanych od dealerów * Klasyfikacja zapasów magazynowych wg wartości zamówień w ostatnich 52 tygodniach Klasyfikacja stosowana przez producentów, dostawców części zamiennych dla dealerów. Obliczenia prowadzi się oddzielnie dla każdego dealera a następnie sumuje wyniki obliczeń. W rezultacie ustala się potrzeby wytwórcze (suma zamówień) a do poszczególnych dealerów wysyła się propozycje zamówień na poszczególne części. Taka metoda obliczeń wykonywanych przez producentów uwalnia dealerów od prowadzenia własnych obliczeń. Można to nazwać: Outsourcing zaopatrzenia. Patrz też: System zaopatrzenia Patrz też: System zaopatrzenia * Klasyfikacja odbiorców wg wartości produktów serwisowanych W systemie: SE Serwisowanie produktów prowadzi się kartotekę produktów, które są serwisowane. Wartość produktów u poszczególnych odbiorców może mieć wpływ na politykę realizacji usług. 6. Tematy powiązane Raporty i analizy Raport o stanie firmy Zapasy: normy i wskaźniki System zaopatrzenia ZA Tworzenie zamówień zakupu Generatory raportów Wybór i ocena dostawców Sumaryczne dane roczne Cenniki sprzedaży System zaopatrzenia
www.tres.pl - Baza wiedzy Trawers ERP - Spis treści