www.tres.pl - Baza wiedzy Trawers ERP - Spis treści


Akcyza. Ewidencja elektroniczna Rozmowa z Panem Zbigniewem Bejgrowiczem z firmy MIX S.A. na temat elektronicznej ewidencji akcyzowej. Tres: Ewidencja wyłącznie elektroniczna. Wchodza przepisy, ktore wymagaja aby ewidencje związane z podatkiem akcyzowym były prowadzone wyłącznie w formie elektronicznej. MIX wytwarza wyroby akcyzowe. Jak firma radzi sobie (lub zamierza) z ewidencją elektroniczną ? MIX: Ewidencję obrotu wyrobów akcyzowych w formie elektronicznej prowadzimy praktycznie od początku wejścia Polski do UE, kiedy to wprowadzono nowe zasady obrotu wyrobami akcyzowymi i wprowadzono również obowiązek prowadzenia odpowiednich ewidencji (dopuszczając możliwość ewidencji elektronicznych). Prowadzimy to oczywiście w oparciu o Trawers. Na podstawie danych zawartych w jego bazach, co miesiąc (przy pomocy Accessa) generujemy odpowiedni raport, który zawiera dane wymagane rozporządzeniem. System taki prowadzenia ewidencji, ze względu na wymagania rozporządzenia, musiał zostać zatwierdzony przez Naczelnika Urzędu Celnego w Gdańsku i takie zatwierdzenie wtedy uzyskaliśmy. Polegało to na tym, że pojawiła się u nas odpowiednia komisja z UC i dokonała swego rodzaju audytu. Sposób taki funkcjonuje już u nas ponad 15 lat. Z tego co nam wtedy przekazano, byliśmy pierwszą firmą w województwie pomorskim, która miała zatwierdzony system do prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej. Tres: To budująca informacja, że można skutecznie rozwiązać potrzeby administracji i wymagania przepisów z użyciem narzędzi informatycznych. Gratulujemy. Obecnie kilka firm pyta nas o radę jak prowadzić ewidencję elektronicznie. Głównie handel węglem. Zastanawiamy się jak można Pana doświadczeniami i rozwiązaniami pomóc tym firmom. Może opis (poradnik, instrukcja) jak prowadzic ewidencję w Trawersie oraz jakie i jak tworzyc raporty. Poradnik ew. wzbogacony o opisy algorytmów, wzorów i definicji raportów ? Jak można pomóc, co można poradzić ? MIX: Co prawda obrót węglem i produkcja wyrobów alkoholowych należą do dziedzin akcyzowych, jednak specyfika każdej z tych działalności jest inna i inne są wymagania wynikające z przepisów akcyzowych. Trawers umożliwia gromadzenie bardzo dużej ilości informacji, które są w zasadzie prawie że wystarczające do prowadzenia ewidencji (rozporządzenie dopuszcza możliwość korzystania nie tylko z jednego programu i z tego właśnie my korzystamy). Do tego system jest na tyle elastyczny, że wykorzystując nieużywane pola kartotek, można wiele rzeczy poustawiać tak, żeby można było system wykorzystać tak, aby wymagania rozporządzeń zostały spełnione. Pracę należałoby rozpocząć: * od dokładnej analizy tego, jakie są wymagania co do zawartości ewidencji dla danej dziedziny (nie jest tych wymagań wcale tak dużo) * następnie określić jakie dane mamy już zawarte w kartotekach Trawers i jakie należałoby uzupełnić (wykorzystując istniejące pola, lub tworząc nowe) * oraz podjąć decyzję czy część wyliczeń, których wyników nie ma w bazie danych przenieść do programu raportującego (np. Access), czy zaimplementować w samym Trawersie i z niego bezpośrednio generować odpowiedni raport. Do tego należałoby przeanalizować rodzaj i ilość rejestrowanych dokumentów i ewentualnie zdecydować o rejestracji dodatkowych, uwzględniających ewidencjonowanie wymaganych operacji. Ponieważ prawo akcyzowe jest obszerne, więc na tym etapie w pracach dotyczących określenia danych zawartych w ewidencji, musiały brać udział ktoś ze strony podmiotu, komu znane są zagadnienia dotyczące obrotu i wymagań akcyzowych, w tym przypadku węglem. Pomocny opis i przykłady dotychczasowej metody Bardzo pomocna będzie wersja 'papierowa' dotychczas prowadzonej ewidencji, którą myślę że bardzo łatwo będzie można przemodelować i ubrać w dane, które i tak są już w Trawersie, oczywiście po ewentualnych uzupełnieniach. Tres: Dz.U. 2019 poz 2534 z dnia 24 grudnia 2019 Rozporządzenie MF Stwierdza, że podatnik powinien przekazać: 'raport z ewidencji we wskazanym zakresie i za wskazane miesiące' MIX: Okresowe raporty z ewidencji. Tak właśnie my robimy, że drukujemy raz w miesiącu raport z ewidencji, a UC traktuje 'naszego' Trawersa jako ewidencję prowadzoną w formie elektronicznej. Sam raport (pola) można zbudować w oparciu o to co w tej chwili jest prowadzone 'papierowo' i ewentualnie sprawdzić, czy jest to aktualne pod względem bieżących wymagań (co jakiś czas się one zmieniają). Tres: Czy możemy opublikowac treść Pana e-maili w Bazie Wiedzy w sekcji dot. akcyzy jako wytyczne: jak podejść do wymogów ewidencji elektronicznej ? Ew. takze w biuletynach, które okresowo wysyłamy do subskrybentów ? MIX: Jeżeli to komuś ma pomóc, to bardzo proszę. Pozdrawiam, Zbigniew Bejgrowicz MIX S.A. <kwidzyn@mix.com.pl> Tres: Bardzo dziękujemy za wypowiedź. Cieszy nas, że program okazał się przydatny. Tres Centrum Oprogramowania Jerzy Dworzecki tres@tres.pl Kwiecień 2021 Tematy powiązane Raporty specjalistyczne --> Ewidencja wyrobów akcyzowych Raporty i analizy Wymiana danych z innymi programami RaportyXML Generator w PM Słowa kluczowe #Raporty-Generatory #TrawersERP-Automatyzacja #Pomoc-Przykłady #e-Dokumenty


www.tres.pl - Baza wiedzy Trawers ERP - Spis treści

Polityka prywatności Ustawienia Cookies